Sunday, April 13, 2008

Rumah Ternakan Cacing RIZT Agro Specialist Centre di Semenyih

In sebahagian daripada rak kayu bertingkat yang mengandungi medium dan cacing lumbricus.

Ini adalah hasil baja organik yang telah dituai.


Mesin pengisar untuk menghancurkan tahi kambing bagi membuat medium.


Ini isteri kesayangan saya yang banyak membantu menimbang baja organik untuk pembungkusan.

Anak-anak saya Muhd Izzat Din dan Muhd Izzan Din juga membantu mengayak baja yang baru dituai. aktiviti ini melibatkan semua ahli keluarga.




Pada 1 may dan 4 may 2008 baru-baru ini beberapa kumpulan telah datang melawat Rumah Ternakkan Saya. berikut adalah beberapa gambar dibawah ini yang saya rakamkan utnuk tatapan semua pembaca blog saya. saya menjemput semua hadir melawat rumah ternakan saya.

penerangan dan perbincangan di antara saya dan pelawat. melihat saiz cacing untuk membezakan umur cacing yang diternak.

pelawat melihat dengan lebih dekat cacing yang diternak

asyik melihat saiz dan bentuk cacing.......

ada pelawat yang hadir pada waktu malam. kebetulan saya dan keluarga masih berada di Rumah Ternakan saya pada 2 may hari jumaat.


sebahagian pelawat yang hadir. terima kasih diucapkan kerana sudi datang melawat.


kusyuk mendengar penerangan.......

melihat dengan teliti cacing di dalam rak.....

sebahagian pelawat yang hadir.. terima kasih sekali lagi. disini saya senaraikan nama-nama pelawat yang hadir yang menulis nama mereka di dalam buku pelawat: Azhar dan kumpulannya dari Alam Flora, Rodziah, Sabihin, nazri, nik halini, nik halizu, fadil jiran sebelah rumah, jamal dan ani dari kesuma lake, dan narish kumar dan chandran.


sekian. terima kasih diatas sokongan anda semua.

In adalah salah satu Rak Pelihara cacing merah bertingkat-tingkat (3 lapis) yang digemari oleh kebanyakkan perternak cacing secara ''in-house'' seperti di dalam rumah, rumah kedai dan sebagainya.

Ini adalah taukeh RIZT Agro Specialiast Centre. Beliau menunjukkan jangka suhu yang diletak didalam Rak pelihara untuk memeriksa suhu medium. suhu yang sesuai adalah 25-29 darjah Celcius.

Ini adalah sebahagian medium cacing kepunyaan Hj Zainal , Negeri Sembilan semasa lawatan kami disana. kami juga menyediakan medium untuk jualan seperti ini. Jika berminat sila hubungi kami segera.
Disebelah kiri (baju putih) adalah Hj Zainal dari Negeri Sembilan semasa lawatan kami tempohari.Sebelah kanan gambar ini adalah rakan kongsi Hj. Zainal. Pihak RIZT A.S.C. mengucapkan jutaan terima kasih diatas penerangan yang amat berguna semasa lawatan tempohari.
Rak-Rak ternakan cacing yang sedia untuk dijual.


Medium cacing diangkut kedalam kereta...Sesiapa yang berminat membeli medium cacing ini sila hubungi RIZT A.S.C. dengan segera.

Cacing yang baru tiba bersiap sedia untuk di masukkan kedalam Rak yang mengandungi medium. Ini anak taukeh RIZT A.S.C., Muhd Izzuddin yang banyak membantu ...! Isteri dan anak-anak yang lain juga turut banyak membantu. Kegiatan ternak cacing sudah menjadi satu kegiatan riadah keluarga pada hari cuti hujung minggu.



Ini adalah cara pembungkusan cacing menggunakan kain nipis. Setiap bugkus ini mengandungi 2 kg. cacing

Setiap bekas merah mengandungi 2 bungkus...


Ini adalah bentuk cacing-cacing yang terkumpul di dalam bungkusan.



Setiap Rak dimasukkan sebanyak 1-2 kg cacing merah. untuk Permulaannya letakkan hanya 5-10 ekor di atas medium . jika cacing masuk kedalam medium , bermakna medium itu sesuai dengan cacing. lepas tu taburkan kesemua cacing ke atas medium. tak sampai 5 minit semua cacing telah masuk kedalam medium. lega...rasanya, sebab medium sesuai dengan cacing . jika cacing tak nak masuk kedalam medium, maka masalah besar...le..akan timbul banyak masalah..terpaksa modified medium..
Perlu diingat kelembapan medium perlu dikawal dengan baik agar tidak terlalu lembap/banyak air. Tabur cacing dimerata tempat agar cacing dapat diletakkan secara sekata.
diletakkan cacing dimerata tempat di dalam Rak.

Bahagian tengah yang berwarna merah adalah cacing.


Cacing diatas medium. bersedia untuk masuk kedalam medium...
Dibahagian tingkat bawah rumah yang dikhususkan untuk menternak cacing. bahagian tingkat atas adalah fasa kedua dan seterusnya untuk tempoh 2 bulan daripada sekarang apabila cacing-cacing ini menghasilkan kokon, menetas dan menghasilkan anak-anak cacing. Proses pemindahan akan dibuat. Rak-Rak masih boleh diletakkan dibahagian tingkat bawah.
Selepas 5 minit tiada lagi cacing di bahagian atas medium. semua cacing sudah masuk kedalam medium, alhamdulillah...

Gambar yang menunjukkan Rak-rak yang mengandungi medium dan cacing. Inilah sebahagian gambar yang boleh saya muat turunkan di dalam blog RIZT A.S.C. ini untuk tatapan anda semua. Anggaplah Blog ini sebagai tempat rujukan kepada yang baru menceburi bidang ternakan cacing, berkongsi pendapat dan sebagainya. Jika memerlukan sebarang bantuan sila hubungi kami, RIZT AGRO SPECIALIST CENTRE, di Semenyih, Selangor.


Oleh itu pihak kami menjemput tuan-tuan dan puan-puan untuk datang melawat Rumah Ternakan Cacing kami di Semenyih, Selangor. sila telifon dahulu untuk membuat temujanji lawatan
Perkhidmatan yang disediakan oleh syarikat kami berkenaan ternakan cacing ialah:

1- menjual cacing merah
2-menjual Rak bertingkat
3-menjual medium cacing.

Sekian. Terima Kasih kerana sudi melayari blog kami.
RIZT AGRO SPECIALIST CENTRE
email: riztasc@yahoo.com
mobile: 019-2729711 / 019-3319711.



11 comments:

Anonymous said...

saya ingin tahu berapa harga mesin pengisar tahi kambing tersebut. Boleh dpt yg murah x? Harap Encik blh bgtau kat mana blh dpt mesin tersebut pada harga yg murah.. Terima kasih..

tajudin said...

tuan,

selamat maju jaya, say link blog ini ke blog saya.

semoga tuan terus cemerlang.

Chang said...

Hallo Friend
Saya dari Sarawak lah. SiFu!! Sangat tertarik dengan blog SiFu! Saya kagum dengan kerjaya SiFu, khususnya dengan produk pellet vermicompost dan makanan untuk ikan dll. Tahniah. Harap dapat berjumpa dengan SiFu. Semoga terus berjaya

Chang

Anonymous said...

Salam, saya nak tau dimana untuk mendapatkan pengisar baja jika di sabah?? Dan sekitar berapa harga mesin tersebut??? Terima kasih

Unknown said...

macam mana mahu beli cacing makanan (medium)?

nsrchuan@gmail.com

Unknown said...

apa harga nya?

陈+逸+辉 said...

masih dalam operasi?

Unknown said...

Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
* Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
* Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
akaun bank
* Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
* Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
* Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
*. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
dari awak.

Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

email: cashfirmarena@gmail.com


Selamat sejahtera
Sir Joel Williams
FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
Ketua Pegawai Eksekutif
Tel: +60182913326
E-mel: cashfirmarena@gmail.com
Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

"ISKANDAR LENDERS" said...

Assalamualaikum
'Insya Allah' ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM menawarkan pinjaman dengan tingkat persentase tahunan yang sangat rendah APR menghubungi kami melalui e-mail kami: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com} untuk menikmati hal berikut: apakah Anda ditolak oleh Bank sebagai akibat dari kredit Sejarah Buruk Anda berutang secara finansial apakah Anda memerlukan dana untuk ekspansi bisnis atau Anda ingin memulai bisnis dengan modal tambahan atau Anda memerlukan pinjaman yang sangat besar untuk melaksanakan proyek ini, antara lain dengan ISKANDAR LOAN FIRM Anda bisa mengatakan "Alhamdulillah" karena kami menjamin kelayakan kepercayaan kejujuran 100% dalam pelayanan kami segera hubungi kami BBM INVITE: {D8980E0B} atau melalui alamat e-mail di atas Assalamu'alaikum wr wb,Allahu Akbar............Allahu Akbar..........Allahu Akbar

Credit Financial Group said...

Apakah Anda seorang pebisnis / wanita atau pegawai pemerintah dan Anda ingin mandiri secara finansial dan menumbuhkan bisnis Anda ini adalah kesempatan Anda, kami menyediakan semua jenis pinjaman baik jangka panjang maupun jangka pendek, proses kami sangat sederhana dan mudah semua orang dapat mengajukan permohonan , Anda tidak harus terus menjadi tanggung jawab keuangan kepada siapa pun, hari ini Anda dapat memutuskan untuk memiliki kebebasan finansial Anda sendiri dan kehidupan yang lebih baik untuk diri dan keluarga Anda, kami sangat bersedia memberi Anda pinjaman pilihan Anda, berapapun jumlah yang Anda butuhkan, kami akan menyediakannya untuk Anda. Jangan hanya duduk di sana menyaksikan orang lain membuat kemajuan finansial, jika Anda ingin pinjaman ditambahkan ke modal Anda atau memulai bisnis Anda sendiri, ini adalah kesempatan Anda untuk menghubungi kami hari ini



Perusahaan: CREDIT FINANCIAL GROUP
E-mail: (creditfinancialgroup01@gmail.com)
BBM INVITES: {DDA46523}

Sharon Kate said...

HELLO
the viewer is here to share my testimonial on how I finally joined the Illuminati hood and became RICH, FAMOUS AND POWERFUL, I did my best to become a member of the hood but I was ripped off several times , before finally coming across a testimony on the net so I contacted the agent, I was so afraid that he would ask me a lot of money before I could join the hood but to my surprise he only asked to buy the items I made and today I am so happy to tell the world who is wealthy and has been able to build many businesses with it all, I have the sum of 20 million dollars on my personal account and i am also known worldwide with the affairs which have been entrusted to me by the Illuminati and which also have the power to do what i want ... I know a lot of people can be on my way and seek help here is their
official email: illuminatibrotherhood5555@gmail.com
ICQ 757580619
www.gaia.com/article/what-is-the-illuminati
Beware of scammers, and you must be above the age of 18.
WhatsApp contact +3197005033695